dick-en-syl-reis-naar-kenia.reismee.nl

Dag 1, 2, en 3. Foto’s komen het weekend wel...

Dag 1
Vandaag rond 1 uur vertrokken naar Antwerpen om van daaruit met de Thalys naar Schiphol te reizen. Een hele omweg, maar dat scheelde een hoop in de reiskosten. Geld dat we beter op onze bestemming kunnen gebruiken.
De trein kwam keurig op tijd, na 25 minuten waren we alweer terug in Rotterdam ?.
Daarna ging het mis een defecte trein op het traject zorgde voor de eerste vertraging van ruim een half uur. En daar bleef het ook bij. De hele volgende reis ging voorspoedig. Met alle wacht-, vlucht en overige reistijd waren we binnen 20 uur uit en thuis.
Mombasa is een grote stad, vol levendigheid. Gelukkig voor ons was het op deze reisdag bewolkt en dus niet al te heet. Om in te komen...
We werden opgehaald door onze lokale vertegenwoordiger Kate waar we de komende 9 weken verblijven.
We hebben ook al kennis kunnen maken met de lokale politie, werden er uitgepikt bij een policy roadblock en na een “bekeuring” voor Kate mochten we onze weg vervolgen.
Na een rondtoer om ons de belangrijkste dingen in de buurt te laten zien terug naar huis gegaan en daar onze eerste Keniaanse maaltijd genuttigd.
Na een korte powernap nu lekker muziekje luisteren en morgen aan de slag!

Dag 2
Vandaag de eerste dag op ons project, de Vilwakwe school in Mombasa.
We zijn voorgesteld aan de “founder” van de school, madam Mary, die in 2007 vond dat ze iets moest doen voor 7 kids van de wijk waarin zij deze school is gestart. Nu, ruim 10 jaar later, zitten er ca. 300 kinderen op de school en heeft ze een team leerkrachten van ca 8. We zijn door haar rondgeleid en voorgesteld aan het team en alle leerlingen. Dat vond ik nogal een belevenis. Een warme ontvangst door lieve kinderen, die echt gedreven zijn om te leren, alsof ze doordrongen zijn van het feit dat dit wel eens hun enige of laatste kans kan zijn. De school kan inderdaad wel wat opknapwerk gebruiken. We hebben besproken wat er allemaal moet gebeuren en ons is al duidelijk dat dat niet in die 9 weken dat wij er zijn gerealiseerd zal of kan worden. Er moet echter een verhoging plaatsvinden van het dak van een aantal lokalen en van diezelfde lokalen moet de fundering worden verbeterd, zodat deze in het regenseizoen niet meer onder water zullen lopen. Dat lijkt ons een mooie start en een goede besteding van het geld wat we met de donaties hebben opgehaald. Daarom zullen we morgen besprekingen voeren met een drietal lokale aannemers om te horen wat daarvan de kosten zullen zijn en wat wij zelf aan werkzaamheden zouden kunnen verrichten, om de prijs te drukken.
En als we niet daaraan gaan meewerken zijn er genoeg andere klussen hebben we inmiddels begrepen. We hoeven ons dus niet te vervelen!

Dag3
Heerlijk geslapen, en alhoewel de haan vroeg kraait zijn we daar al min of meer aan gewend. De oordoppen doen overigens ook wonderen ?
Vandaag is Dick begonnen om van een aantal kapotte schoolbanken een paar nieuwe te maken zodat de kinderen met minder dan 3 in een schoolbank hoeven te zitten. Dat is een behoorlijke klus met alleen een hamer. Later op de dag lukt het wat schroeven en een schroevendraaier te kopen. Oude spijkers moeten verwijderd worden en het hout is echt wel gebruikt zeg maar. Al met al een fikse klus die zeker niet in 1dag is geklaard. Zelf ben ik bezig geweest met het kaften van de schoolschriften. Daarvoor hebben we de zakken gebruikt waarin de maïsmeel heeft gezeten. Om het kaftwerk iets makkelijker te maken ben ik met madam Mary op pad gegaan om een schaar te kopen. Dat vereenvoudigt het werk aanzienlijk. Na het kaften de schriften voorzien van een leuk sierrandje en een naam zodat de kinderen ermee aan de slag kunnen.
Morgen hiermee verder.
Thuis direct even onder de douche en een beetje relaxen. Kate en Martha heden heerlijk gekookt en dus hebben we geleerd hoe je echt lekker met je handen kunt eten.
Eten was bij kaarslicht omdat de stroom is uitgevallen. Dat wordt vroeg naar bed vanavond ?

Jacques

Mooie verhalen, succes en geniet ervan.

Judith

Dit klinkt nu al geweldig, blij dat jullie goed werk kunnen doen daar! Bijzonder om langs de zijlijn een beetje mee te leven, geniet van alles wat op jullie pad komt. Liefs xxx

Ed & Marjolein

Klinkt nu al als een onvergetelijk avontuur waarin dankbaarheid veel energie zal geven. Veel succes en we blijven meelezen

Doingoood