dick-en-syl-reis-naar-kenia.reismee.nl

Dag 12

Dag 12
Gisteren is één van de aannemers begonnen met het verwijderen van het dak. Dat gaat op z’n Keniaans. In zijn eentje met beperkt gereedschap, maar vandaag is die klus geklaard en ziet het er best goed uit. Vanmorgen is madame Mary met de andere aannemer naar de cementfabriek geweest om daar de eerste zakken cement aan te schaffen, daarna staal gehaald en aan het eind van de dag werd de eerste 2 ton rivierzand gebracht.
Met een pikhouweel en een schep is begonnen een geul te bikken zodat daarin de fundering kan worden gemaakt. A hell of a job in de volle zon. Twee mannen bikken om beurten een kwartiertje en geven dan de houweel over aan de ander, echt teamwork dat zie je hier niet vaak.
Ondertussen werkt Dick met de werkmannen mee en ben ik weer in de klas bij madame Christie. Er zijn 2 leerlingen die ondersteund moeten worden met Engels. Hen geef ik apart bijles, ik kijk wat werk na en leer ze een paar woorden Nederlands. Zij leren mij een paar woorden Kiswahili.
Daarna geef ik ze een tekenopdracht omdat mme Christie opeens verdwenen is. Gelukkig komt ze terug en geeft de kinderen een huiswerkopdracht. Tijd voor mij om te zien of ik nog bij het werk kan helpen van de aannemers.
Ondertussen komt Dick langs en vertelt dat het werk stilligt omdat er geen vergunning lijkt te zijn om een fundering te maken. Dit lijkt een behoorlijke streep door de rekening. De heren, die zeggen namens de overheid te komen gaan naar mme Mary om verhaal te halen. Als we toch doorgaan met het werk volgt een hoge boete zo wordt ons verteld. De mannen gaan ondanks deze waarschuwing om dat niet te doen toch door met het werk!
Later horen we van de aannemer dat ze gewoon op geld uit waren. Iemand had kennelijk doorgegeven dat er Mzungu aan t werk waren. Die kunnen, zo vinden zij, wel wat extra geld aan de overheid ( lees aan hen) afdragen.
Gelukkig is madame Mary een sterke vrouw en heeft ze voet bij stuk gehouden. Alleen de tuk tuk bestuurder die de heren had gebracht eiste te worden betaald. Om meer problemen te voorkomen dat maar gedaan. Ze kunnen namelijk nog veel meer dingen verzinnen die de bouw kunnen frustreren, dus even slikken en weer doorgaan....
De geul voor de fundering is nu klaar, Dick en ik zijn afgedraaid omdat zandscheppen best een zware bezigheid is, zeker in deze warmte.???
Er wordt nog iets afgeleverd vanavond maar dat mogen anderen naar binnen scheppen. Welterusten...???

Anneke Doingoood

Hai Dick en Sylvia, blij jullie verslag te lezen en ik voel zeker mee met het Keniaanse denken ofwel de Mzungu "verrassingen". Mooi dat jullie het zo verwoorden "Madam Mary is een sterke vrouw" en dat is ze. Met gepaste geduld en tijd komt het zeker goed. Jullie zijn werkelijk "involved" in het locale leven daar, best bijzonder met de nodige uitdagingen als constructieve en effectieve denkende Nederlanders. ;-) Lieve groet, Anneke Doingoood

Doingoood