dick-en-syl-reis-naar-kenia.reismee.nl

Dag 57-59 (slot)

Dag 57, zondag
Weer een rustige dag. Het begint bewolkt na een zowaar wat koele nacht. Rond de middag besluiten we toch naar de Reef te gaan want het klaart toch wat op. We wandelen met z’n vieren door de estate naar de plek waar de matatu’s stoppen om ook nog wat beweging te hebben. Het wordt de hele dag niet heel erg warm, ik denk zo tussen de 20/25 graden. We gaan wat vroeger dan normaal weer naar huis omdat we hebben afgesproken om met Kate uit eten te gaan omdat het onze laatste weekend is en Aletta er alleen in het weekend is. Dat is weer een succes, hoewel we er nog 4 dagen zijn, voelt het al een beetje als afscheid.

Dag 58, maandag
Vandaag lopen we een keertje samen met Mieke naar school omdat ze even op ons project wil kijken. Nadat we haar hebben rondgeleid gaat ze door naar haar eigen project. Sylvia begint met het reorganiseren van het kantoor en de administratie in het nieuwe gebouw. Dat is echt een enorme klus en er is onderling ook nog eens geen overeenstemming over hoe het eruit moet komen te zien. Moeten de kasten over en gebruikt worden als scheidingswand of juist niet? Moeten alle boeken mee of blijft er een gedeelte achter? Moet er een afgescheiden gedeelte komen waar je een beetje prive gesprekken met ouders kunt voeren? Dat zijn zo vragen die voorbij komen. Sylvia begint vast en gaandeweg krijgt het wel vorm.
In de middag komt Kate nog even langs om een evaluatie te doen over de periode dat wij bij Vilwakwe aan het werk zijn geweest. Gelukkig pakt die goed uit. Sylvia rijdt nog even langs het project van Mieke waar ze voor haar een leuk jurkje hebben gemaakt. Ziet er erg leuk uit! ?
Het kantoor is een ruimte die afgesloten kan worden, maar de drie klaslokalen daarachter nog niet. Omdat de scheidingswanden nu allemaal open kunnen, is het “wat” inbraakgevoelig op deze manier. Ik plaats vandaag op deze drie deuren dus nog wat sluitwerk, zodat die vanaf vandaag ook op slot kunnen. Daarna ga ik Sylvia nog even helpen. Omdat het zo’n grote klus is, krijgen we dit vandaag niet af. We gaan dus naar huis en gaan er morgen mee door.

Dag 59, dinsdag en slot
Oké, vandaag wilden we dus de office verder inrichten maar ja. Madam Mary had een ander idee. Namelijk, omdat het onze laatste schooldag is wilde zij nog een keertje met ons naar Mombasa stad om, ja, te stadten dus. Nou, dat doen we. En vanmiddag wordt dan een farewell voorbereid dus het inrichten van de office doen we dan helemaal niet meer, maar doet de staff verder zelf. Wij dus met Mary naar de stad, was erg gezellig. Sylvia scoort nog wat Masai-slippers en wat, ja hoe moet ik ze noemen, “makkelijk zittende jurken”. Daarna gaat Mary nog langs een bedrijf dat uniformpjes kan maken, haalt daar een shirtje voor een van de kinderen op en daarna gaan we terug naar school waar we rond lunchtijd aankomen. Terwijl wij de lunch gebruiken, merken we dat bij de kids de spanning oploopt en we horen dat er nog wat liedjes worden ingestudeerd. Na een uurtje worden we dan gehaald en onder luid gejuich “onthaald” door alle leerlingen en leraren. Wij voelen ons natuurlijk erg opgelaten, je kunt je dat voorstellen. De ca. anderhalf uur daarna worden we toegezongen door onze klassen, door de hele school, door de staff, en ook toegesproken door genoemde groepen. Een van de leraren zei later dat hij in de 7 jaar dat hij daar werkt de staff nog nooit heeft horen zingen, dus wij voelen ons erg vereerd (naast nog erg opgelaten natuurlijk!). Na de bijeenkomst hebben we alle leerlingen de hand geschud! ? een leerling van Syl begon daarbij te huilen, erg ontroerend natuurlijk. Na afloop heeft Madam Mary nog even een dankwoord ingesproken als videoboodschap, aan al onze vrienden, familieleden, collega’s en overige supporters die hebben gedoneerd en het mogelijk hebben gemaakt om het nieuwe schoolgebouw te realiseren. Ik ga proberen dit filmpje in de blog te plaatsen maar ik weet niet of dat gaat lukken, daarom schrijf ik het hier alvast op. Wij hoeven natuurlijk niet uit te leggen dat vandaag voor ons een onvergetelijke ervaring is geweest. Net zoals dit hele avontuur trouwens.
Hoewel wij morgen en donderdag nog hier zijn, gaan we niet meer naar de school, dus we besluiten hierbij onze blog. Fijn dat jullie ons gevolgd hebben, wij hebben een hele mooie, leuke, leerzame periode achter de rug, maar vinden het nu ook wel weer fijn dat we vrijdag weer bij alle kinderen zijn! Tot snel allemaal, dikke kus van ons, Sylvia en Dick.

ma en wim

en dat vinden wij ook,alvast een goede vlucht terug en een WELKOM THUIS xxxx

Corina

Mooie verhalen! Goeie teis terug naar huis

Berrie van Lochem

Hai Dick en Sylvia,
Wat hebben jullie veel gedaan en beleefd en dit geweldige afscheid op school dat is de beloning zal ik maar zeggen, recht uit het hart, mooiere zijn er volgens mij niet. Top gedaan!!!!! Ik wens jullie een goede terugreis en een fantastisch weerzien met jullie kinderen!

Doingoood